Kysymyksiä ja vastauksia


YouGov-paneeliin liittyminen

Kuinka paneeliin voi liittyä?

Ilmoittaudu täyttämällä oikealla oleva lomake. Sen jälkeen lähetämme antamaasi sähköpostiosoitteeseen aktivointiviestin. Napsauta viestissä olevaa linkkiä, niin jäsenyytesi aktivoituu.

Kuka voi liittyä YouGov-paneelin jäseneksi?

YouGov-paneeliin voivat liittyä kaikki 15 vuotta täyttäneet Suomessa asuvat henkilöt, jotka osaavat lukea ja kirjoittaa suomea.

Onko paneeliin liittymiselle teknisiä vaatimuksia?

Paneeliin liittyminen edellyttää, että sinulla on toimiva sähköpostiosoite ja Internet-yhteydessä oleva tietokone tai tabletti (esim. iPad). Tutkimuksiimme voi vastata kaikissa tunnetuissa selaimissa (Internet Explorer, Firefox, Safari, Google Chrome). Selain kannattaa luonnollisesti pitää päivitettynä.

Saanko avata useamman kuin yhden tilin?

Et. Yhdellä henkilöllä saa olla paneelissa vain yksi tili tai jäsenprofiili. Paneeliin ei saa liittyä kuvitteellisilla tiedoilla tai jonkun muun puolesta. Lisäksi jäseneksi voi liittyä vain yksi henkilö yhtä sähköpostiosoitetta kohden.

En ole saanut aktivointiviestiä

Viestin saapumiseen saattaa kulua jopa 24 tuntia. Varmista, ettei viesti ole päätynyt sähköpostiohjelmasi roskapostikansioon. Jos viesti ei ole sielläkään, ota yhteyttä paneelitukeen täällä.

Jäsenyys, tili ja kirjautumistunnukset

Kuinka kirjaudun sisään YouGov-tiliini?

Omaan tiliisi pääset napsauttamalla ylävalikon Minun YouGov -painiketta. Esiin tulee sisäänkirjautumissivu, johon sinun pitää syöttää kirjautumistunnuksesi.

Olen unohtanut salasanani

Jos olet unohtanut salasanasi, voit vaihtaa sen täällä. Ilmoita sähköpostiosoite, jolla olet rekisteröitynyt paneeliin, niin lähetämme kyseiseen osoitteeseen viestin, jossa on salasanan vaihtamiseen tarvittava linkki.

Haluan päivittää sähköpostiosoitteeni tai postiosoitteeni

Voit muuttaa tietoja omalla YouGov-tililläsi täällä (edellyttää sisäänkirjautumista).

Haluaisin ilmoittaa ystäväni jäseneksi

Voit ohjata ystäväsi paneeliin napsauttamalla oman tilisi kohtaa Suosittele ystävää. Annamme sinulle jopa 200 pistettä yhtä paneeliin ohjaamaasi uutta jäsentä kohden. Edellytyksenä on, että jäseneksi ohjaamasi henkilö osallistuu viiteen tutkimukseen (alun profiilikyselyn lisäksi). Jos paneeliin ohjaamasi henkilö ei osallistu vähintään viiteen tutkimukseen (alun profiilikyselyn lisäksi), et saa näitä pisteitä. Pisteet siirretään tilillesi, kun paneeliin ohjaamasi henkilö on vastannut viidenteen tutkimukseen (alun profiilikyselyn jälkeen).

Voiko jäsenyyden panna tauolle?

Ei, jäsenyyttä ei valitettavasti voi panna tauolle.

Pitääkö minun ilmoittaa YouGoville lomistani?

Meillä ei tällä hetkellä ole mahdollisuutta sulkea sinua pois tutkimuksista lomien ajaksi. Pyrimme mahdollistamaan tällaiset tauot tulevaisuudessa. Tällä hetkellä voit yksinkertaisesti tyytyä hävittämään loman aikana saamasi tutkimuskutsut. Se ei vaikuta osallistumiseesi muihin tutkimuksiin.

Mitä tehdä, jos muutan ulkomaille?

YouGovin Suomen paneelin jäsenyys edellyttää asumista Suomessa. Jos muutat ulkomaille, pyydämme sinua eroamaan paneelista täällä.

Mitä tapahtuu, jos en vastaa tutkimuksiin pitkään aikaan?

YouGov-paneelin tutkimuksiin vastaaminen on täysin vapaaehtoista. Voit siis itse valita, kuinka usein tahdot osallistua. Jos et ole yli 12 kuukauden aikana vastannut yhteenkään tutkimukseen, päättyy jäsenyytesi paneelissa automaattisesti. Se tarkoittaa, että pistetilisi nollautuu etkä sinä pääse enää kirjautumaan tiliisi.

Tutkimuskutsut

Kuinka usein saan kutsuja tutkimuksiin?

Emme voi luvata, että lähettäisimme kutsuja tietyin väliajoin, koska tutkimusten määrä riippuu saamistamme tilauksista ja koska tutkimuksiin vastaajat valikoidaan kohderyhmään kuuluvista henkilöistä satunnaisotannalla. Otamme tietyt demografiset muuttujat huomioon ja lähetämme kutsuja aina vain osalle paneelimme jäsenistä. Tarkoituksena on saada vastaajiksi mahdollisimman edustava otos tutkimuksen kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Saamiesi kutsujen määrä riippuu siis todennäköisyydestä. Lopulliset osallistujat valitaan kohderyhmän ehdot täyttävien panelistien joukosta satunnaisotannalla.

Miksi minua ei hyväksytä joihinkin tutkimuksiin?

Joihinkin tutkimuksiin etsimme vastaajiksi tiettyyn kohderyhmään kuuluvia henkilöitä. Jos et sovi kyseiseen kohderyhmään, et pääse osallistumaan tutkimukseen. Tällaisissa tapauksissa pyrimme löytämään sinulle jonkin vaihtoehtoisen tutkimuksen. Jos sekään ei onnistu, sinut seulotaan kokonaan pois, etkä pääse sillä kertaa vastaamaan mihinkään tutkimukseen. Siitä huolimatta saat pisteitä (arpoja) arvontaan. Et siis koskaan joudu ”lähtemään tyhjin käsin kotiin”. Toisinaan sinut saatetaan sulkea tutkimusten ulkopuolelle useammin kuin normaalisti. Kaikki riippuu siitä, kuinka suurta edustamasi kohderyhmän kysyntä milloinkin on.

Miksi en enää saa kutsuja tutkimuksiin?

Tutkimuskutsumme ovat saattaneet päätyä sähköpostiohjelmasi roskapostikansioon. Muista ehdottomasti lisätä no_reply@yougov.dk ja info@yougov.dk hyväksyttyjen lähettäjien listalle. Jos kutsuja ei tämänkään jälkeen ala tulla, ota yhteyttä paneelitukeen.

Saavatko muut vastata tutkimuksiin puolestani?

Eivät. Jäsenyytesi on henkilökohtainen, eivätkä muut sen vuoksi saa vastata tutkimuksiin puolestasi.

Kenelle tutkimusten tulokset päätyvät?

Tulosten lopullinen osoite riippuu siitä, kuka tutkimuksen on tilannut. Toisinaan tutkimuksia tilataan nimenomaan julkaisutarkoituksessa. Näin tekevät erityisesti joukkotiedotusvälineitä edustavat asiakkaamme. Tällaisten tutkimusten tuloksista saat tietää sanomalehdistä ja televisiosta. Toisinaan asiakkaamme käyttävät tutkimustuloksia vain yrityksen sisällä, esimerkiksi jonkin markkinointipäätöksen tai toimintaperiaatteen taustalla. Tällaisissa tapauksissa tuloksia ei yleensä ole julkisesti saatavilla. Julkaistuihin tuloksiin voit tutustua sivustollamme olevassa julkaistujen tulosten arkistossa.

Osallistunko tutkimuksiin nimettömänä?

KYLLÄ! YouGov takaa kaikille tutkimuksiin osallistuville panelisteille täyden anonymiteetin. Mitään tutkimuksissa antamiasi vastauksia ei pysty yhdistämään sinuun.

Pisteet

Missä voin käyttää pisteitäni?

Aina kun osallistut johonkin tutkimukseen, saat palkkioksi pisteitä. Niiden määrä riippuu tutkimuksen pituudesta.

Voit käyttää pisteitäsi kahdella tavalla:
Voit käyttäa pisteitä lahjakortin lunastamiseen. Lue lisää täällä.
Arvonnassa, jossa on upeita palkintoja. Lue lisää täällä.

Voivatko pisteeni vanhentua?

Eivät. Paneelissa ansaitsemillasi pisteillä ei ole voimassaoloaikaa. Tosin jos et ole yli 12 kuukauden aikana vastannut yhteenkään tutkimukseen, erotamme sinut paneelista ja tyhjennämme samalla pistetilisi.

Onko minun maksettava veroa paneelissa ansaitsemistani pisteistä?

Paneelin jäsenet ovat velvollisia maksamaan veroa ansaitsemistaan pisteistä. Koska YouGov on vapautettu tiedotusvelvollisuudesta, veroviranomaisille ilmoittaminen on jokaisen yksittäisen jäsenen tehtävä.

Lahjakortti

Kuinka lunastan SuperLahjakortin?

Kirjaudu omalle tillesi ja valitse sen jälkeen Lunasta Lahjakortti. Esiin tulevalta sivulta voit siirtyä lahjakortin lunastukseen.

Voiko SuperLahjakorttia lunastaa muuten kuin pisteillä?

Valitettavasti ei. Lahjakortin voi lunastaa ainoastaan pisteillä.

Mitä teen, jos minulla on tilaustani koskevia kysymyksiä?

Mikäli sinulla on kysyttävää, olet aina tervetullut ottamaan meihin yhteyttä osoitteessa info@yougov.fi.

Arvonta

Miksi osa pisteistä muutetaan automaattisesti arvoiksi?

Vastatessasi YouGovin tutkimuksiin saat aina palkkioksi pisteitä. Useimpien tutkimusten yhteydessä sinulla on mahdollisuus valita, kuinka tahdot käyttää pisteesi. Joistakin yksittäisistä tutkimuksista annamme kuitenkin pisteitä, joita voi käyttää ainoastaan arvonnassa. Jos sinut valitaan tällaiseen tutkimukseen, saat heti tutkimuksen aluksi tietää, että vastaamisesta palkitaan arvontaan käytettävillä pisteillä (arvoilla). Kun olet suorittanut tutkimuksen loppuun, pisteet lisätään YouGov-tilillesi, josta ne siirtyvät automaattisesti arvontaan.

Kuinka voin osallistua arvontaan?

YouGov-arvonta järjestetään kerran kuukaudessa. Aina kun olet vastannut johonkin tutkimukseen, sinulla on mahdollisuus siirtää pisteesi suoraan arvontaan. Vaihtoehtoisesti voit ostaa arpoja YouGov-tililläsi olevilla pisteillä. Valitse omalta tililtäsi kohta Arvonta ja ilmoita se pistemäärä, jolla tahdot osallistua arvontaan.

Mitä arvonnassa voi voittaa?

Lue lisää arvonnasta ja palkinnoista täällä.

Missä voin nähdä voittajien nimet?

Ilmoitamme kaikille voittajille henkilökohtaisesti, ja lisäksi julkistamme heidän nimensä kotisivullamme täällä.

Kuinka YouGov-arvonta toimii?

YouGov-arvonnassa arvotaan joka kuukausi uusi voittaja. Arvonnan suorittaa tietokone. Se valitsee voittajan sattumanvaraisesti kaikkien kyseisen kuukauden arvontaan pisteitä käyttäneiden keskuudesta. Mukana ovat sekä automaattisesti että vapaavalintaisesti arvontaan ohjatut pisteet. Mitä enemmän sinulla on arpoja, sitä suuremmat ovat voittomahdollisuutesi. Arvonta suoritetaan kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Ilmoitamme kaikille voittajille henkilökohtaisesti, ja lisäksi julkistamme heidän nimensä kotisivullamme, josta voit myös lukea lisää arvonnasta ja palkinnoista. Lisätietoa YouGov-arvonnasta.

Turvallisuus ja henkilötietojen suojaus

Onko YouGov-paneelin tutkimuksiin osallistuminen turvallista?

KYLLÄ! Jäseniä on pelkästään Pohjoismaissa 140 000, ja heidän turvallisuutensa on meille tärkeintä. Voit siis antaa henkilötietosi meille turvallisin mielin. Suojaamme yksityisyyttäsi ja noudatamme henkilötietolakia (www.tietosuoja.fi). Voit olla varma, ettei tietojasi käytetä väärin tai anneta ulkopuolisille. Lisäksi noudatamme ESOMARin (www.esomar.org) eli eurooppalaisten tutkimuslaitosten yhteenliittymän kirjaamia sääntöjä. Lue lisää yksityisyydensuojastamme.

Alkaako sähköpostiini tulla ei-toivottuja viestejä (roskapostia), jos liityn YouGov-paneelin jäseneksi?

Ei. YouGov ei myy henkilötietoja kolmansille osapuolille. Yhteystietosi ovat ainoastaan YouGovin käytössä, eikä niitä käytetä muuhun kuin tutkimuksiimme osallistumista koskeviin yhteydenottoihin. Lue lisää yksityisyydensuojastamme.

Käytetäänkö YouGovin verkkosivustolla evästeitä?

Tämä sivusto ei tallenna tietoja, joiden perusteella olisi mahdollista tunnistaa yksittäisiä palvelun käyttäjiä ilman näiden suostumusta. Sivustolla käytetyt evästeet ovat joko istuntokohtaisia tai niiden avulla tallennetaan käyttäjän tekemiä valintoja. Evästeitä ei luovuteta kolmansille osapuolille. Lue lisää evästeitä koskevista käytännöistämme.

Mihin YouGov käyttää henkilötietojani?

YouGov kerää yksittäisten jäsentensä tietoja useista eri syistä. Ensinnäkin pystymme tietojen avulla ottamaan sinuun yhteyttä ja kertomaan tutkimuksista ja palkinnoista. Lisäksi pystymme tietojen avulla seulomaan juuri ne tutkimukset, joiden kohderyhmään sinä kuulut ja analysoimaan tutkimustuloksia esimerkiksi vastaajien sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan. Yksityisyydensuojassamme on lisätietoa henkilötietojen käytöstä. Paneelin jäsenet antavat YouGoville luvan luovuttaa nimensä, osoitteensa, sähköpostiosoitteensa ja tiedot kerättyjen pisteiden määrästä Presentcard.fi-palvelulle. Tämän ainoana tarkoituksena on mahdollistaa jäsenten keräämien pisteiden käyttäminen lahjakorttien lunastamiseen.

Kuinka henkilö- ja muita tietojani suojataan?

YouGov on tutkimuslaitos, jota koskevat tiukat henkilötietojen käsittelyä ja tallennusta koskevat säännöt. Yksi keskeisistä säännöistä edellyttää, että arkaluontoiset tiedot (esimerkiksi poliittinen vakaumus, tulot ja perhetilanne) on pidettävä täysin erillään henkilötiedoista (esimerkiksi nimi, postinumero, syntymäpäivä, sähköpostiosoite ja sukupuoli). Keräämämme tiedot salakirjoitetaan ja tallennetaan turvallisille palvelimille. Lue lisää yksityisyydensuojastamme.

Eroaminen paneelista

Tahdon erota paneelista

Voit milloin tahansa erota paneelista. Kirjaudu sisään ja siirry eroamissivulle.

Ota yhteyttä

Liity jäseneksi