Google YouGovin ensimmäisen maailmanlaajuisen imagomittauksen kärjessä

Google YouGovin ensimmäisen maailmanlaajuisen imagomittauksen kärjessä
/

Teknologiayritykset jylläävät, mutta listalle pääsee myös perinteisiä tuotemerkkejä

Google vie ykkössijan YouGov BrandIndexin ensimmäisessä maailmanlaajuisessa imagomittauksessa, joka mittaa tuotemerkkien yleiskuntoa. Teknologiayritysten hallitsemalla listalla hakukonejätti sijoittuu niukasti tytäryhtiönsä YouTuben edelle, Facebookin ollessa listan kolmas.

Myös muut teknologiayritykset sijoittuvat listalla erinomaisesti. Elektroniikkavalmistaja Samsung on neljännellä sijalla, pikaviestipalvelu WhatsApp nappaa viidennen sijan, ja Applen iPhone kuudennen, kun taas verkkokauppajätti Amazon pääsee sijalle seitsemän. Kärkikymmenikön päättävät perinteisemmät tunnetut tuotemerkit Toyota, Adidas ja Colgate.

BestBrands Global 2017

Listaus perustuu YouGovin BrandIndex-dataan 26 maasta, jotka kattavat Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat. YouGov on käyttänyt pisteindeksiä listauksen kokoamiseen. Pisteindeksi muodostuu 6 eri imago-osatekijän keskiarvosta: Laatu, Yleinen mielikuva, Vastine rahoille, Suosittelu, Maine ja Asiakastyytyväisyys, jotka yhdessä antavat yleiskuvan brändin yleiskunnosta.

Teknologiayritykset hallitsevat maailmanlaajuista listaa hyvästä syystä. Google, YouTube ja Facebook ovat käytettävissä lähes kaikkialla maailmassa. Samsungin ja Apple iPhonen pääsy listalle on merkki siitä, että mobiililaitteista on tullut elämämme kaukosäätimiä. Kaikki listauksen tuotemerkit ovat valtavirran tuotemerkkejä ja aktiivikäytössä – oli kyseessä sitten Toyota ja Colgate tai WhatsApp ja Samsung.

Suomen 10 suosituinta tuotemerkkiä

Maailmanlaajuisen kärkikymmenikön rinnalla YouGov esittelee myös 10 suomalaisten keskuudessa suosituinta tuotemerkkiä.

BestBrands Finland 2017

Fazerilla on ykkössija YouGovin BrandIndexin tuotemerkkilistalla, ja se onkin saanut kotimaassaan kaikkein positiivisimmat arvostelut monena vuotena.

Listaus Suomen osalta on siitä erityinen, että siinä ei ole annettu sijaa yhdellekään maailmanlaajuisista superbrändeistä, joista maailmanlaajuinen kymmenen kärki koostuu. Suomalainen kärkikymmenikkö koostuu niiden sijaan useista perinteisistä suomalaisista tuotemerkeistä, erityisesti designin ja kulutuksen saroilta, kuten Paulig, Iittala, Arabia, Prisma, Hackman, Abloy ja 10. sijan suomalainen lentoyhtiö Finnair.

Lue lisää ja katso kokonaissijoitukset ja yksittäisten alojen listaukset täältä

Tietoa maailmanlaajuisesta listauksesta

Arvioidakseen tuotemerkkien yleiskuntoa maailmanlaajuisesti, YouGov tarkasteli 26:sta BrandIndex-maasta koottuja tietoja, jotka kattavat Pohjois-Amerikan, Etelä-Amerikan, Euroopan, Afrikan, Aasian ja Australian markkinat, ja muodosti maailmanlaajuisen kärkikymmenikön eri maiden kymmenen kärkeen useimmin päässeistä tuotemerkeistä. Jos brändit listattiin kärkikymmeniköissä yhtä monta kertaa, maailmanlaajuisen listan sijoitus ratkaistiin yksittäisten maiden kärkikymmenikön sijalukujen keskiarvon perusteella.

Suomessa BrandIndex vertailee yli 200 eri brändiä. YouGov Brandindex haastattelee joka päivä sataa koko väestöä edustavaa henkilöä, ja kysyy heiltä heidän asenteistaan eri tuotemerkkejä kohtaan.

Kaikki data on ajalta 1.7.2016 - 30.6.2017.

Lue yhteisösääntömme ennen julkaisemista.