Kaksi viidestä kokee stressiä päivittäin

Kaksi viidestä kokee stressiä päivittäin
/

Kaksi viidestä kokee stressiä joka ainoa päivä, ja erityisesti nuoret kokevat arjen stressaavana, osoittaa YouGovin vuotuinen Food & Health -raportti.

YouGov on juuri julkaissut vuotuisen Food & Health -raporttinsa, jossa tarkastellaan pohjoismaalaisten kuluttajien suhdetta ruokaan, ympäristöön ja terveyteen yli 10 vuoden ajanjaksolla. Raportista käy ilmi, että lähes kaksi viidestä (37 %) kokee negatiivista stressiä vähintään kerran päivässä. Suomi on sitä myötä Pohjoismaiden toisiksi stressaantunein maa.​

Stressiä päivittäin kokevien osuus

Vain ruotsalaiset ovat suomalaisia stressaantuneempia. Ruotsissa 43 % kokee stressiä päivittäin. Norjalaiset ja tanskalaiset eivät ole läheskään yhtä stressaantuneita. Norjassa 31 % kokee päivittäistä stressiä, ja Tanskassa luku on vain 22 %.

Nuoret stressaantuneimpia

Kaikissa neljässä maassa nuorempi kansanosa on kaikkein stressaantuneinta. Suomessa lähes puolet (48 %) 16–34-vuotiaista stressaavat päivittäin, suhteessa 31 %:iin muusta väestöstä.

Jos vastaajat voisivat muuttaa elämässään yhtä asiaa, joka kohentaisi heidän päivittäistä elämäänsä ja hyvinvointiaan, kaksi viidestä ilmoitti, että treenaisi enemmän (eli harrastaisi juoksua, fitness-/voimaharjoittelua tai joogaa), tai lisäisi hyötyliikuntaa (esim. kävelyä ja pyöräilyä). Tämä päti kaikkiin pohjoismaihin.

Jos vastaajat voisivat muuttaa elämässään yhtä asiaa, joka kohentaisi heidän päivittäistä elämäänsä ja hyvinvointiaan, kaksi viidestä ilmoitti, että treenaisi enemmän (eli harrastaisi juoksua, fitness-/voimaharjoittelua tai joogaa), tai lisäisi hyötyliikuntaa (esim. kävelyä ja pyöräilyä). Tämä päti kaikkiin pohjoismaihin.

Lue lisää

Food & Health 2018

- Pohjoismaisten kuluttajien suhtautuminen ruokaan ja terveyteen viimeisten 10 vuoden ajalta

YouGov on tutkinut yli 10 vuoden ajan pohjoismaisten kuluttajien suhtautumista ruokaan, ilmastoon ja terveyteen.

Food&Healthin tavoitteena on oppia paremmin ymmärtämään kuluttajien tietämystä ja asenteita sekä havaita ajan myötä tapahtuvia muutoksia.

Haastattelut toteutettiin kansallisesti edustavina otoksina 16-64 –vuotiaiden ikäryhmässä YouGovin kuluttajapaneeleissa Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Kussakin maassa tehtiin 500 haastattelua.

Lue yhteisösääntömme ennen julkaisemista.